Frakt, betalning och villkor

Frakt och Villkor

Du ska vara fyllda 18 år för att få handla hos oss alternativt ha målsmans tillstånd (gäller ej faktura betalning som kräver en 18 årsgräns). Hos oss handlar du alltid fraktfritt på beställningar över 200kr. Beställer du för mindre än 200kr tillkommer frakt och packavgift på fn 25kr. Avgiften på beställningar under 200kr gäller endast inrikesförsändelser. Är värdet på försändelsen över 400kr eller av sådan karaktär att vi känner att det bör vara spårbart, kan det hända att vi skickar brevet med postens tjänst "skicka lätt". Du får då ett sms när ditt paket kommit till ditt postombud och kan hämta det där. För utrikes försändelser kontakta oss för prisuppgift för frakt. Eventuella rabattkoder, kampanjer och övriga rabatter gäller ej på fraktavgiften. Du ska dessutom handlat för 200kr efter din rabatt/kupong är avdragen för att få beställningen fraktfri. Bor du i närheten av Helsingborg får du gärna komma och hämta din beställning, då slipper du all eventuell fraktkostnad. Observera att din order skall vara betald innan avhämtning. Du har full returrätt på ditt köp i 14 dagar, (detta gäller ej stansade namnsmycken) du bekostar då returfrakten själv och packar varorna lika ordentligt som du fick dem av oss. Ett krav är att varorna ska vara oanvända annars har du förbrukat returrätten. Returnerar du en order där www.frublom.se gjort något fel eller varan är trasig så bekostar vi självklart returfrakten. Alla priser som visas på www.frublom.se är inkl moms fn 25%.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och uppenbara skrivfel. Fotograferingen och beskrivningen av alla pärlor och smyckesdelar har vi försökt göra så naturtroget som det är möjligt. Tänk på att vissa färger kan vara missvisande beroende på att vi har olika skärminställningar på våra datorer, de inställningarna kan variera kraftigt. Se alltid beskrivningen och bilden som en fingervisning av hur varan ser ut.

  

Betalning

Du kan välja att betala på 4 olika sätt. 

Förskottsbetala till Bankkonto i Skandiabanken. 9150-9148541
(Clearingnummer 9150, kontonummer,
9148541Ange alltid ditt orderID som referens/meddelande vid betalning via banken så vi kan koppla ihop din beställning med din betalning. Det tar 1-3 arbetsdagar innan vi ser din betalning vid detta betalningsätt. 

Kortbetalning via Payson AB.
 
Använd Visa eller Mastercard. Payson är Sveriges ledande tjänst för säkra nätbetalningar. En säker och krypterad betalning via Payson AB över Internet. Payson AB kommer att debitera ditt konto och överföra beloppet till Frublom.se. Din betalning förmedlas av Payson med säker kryptering enligt strikt banknorm. Dina kortuppgifter sänds direkt till bank och kan ej läsas av någon annan än din bank. Det kommer stå Payson AB som betalningsmottagare på ditt kontoutdrag. Inga extra avgifter tillkommer för kortbetalning och vi får dina pengar direkt. 


Banköverföring via Payson AB. 
Du kan betala med din internetbank. Payson har avtal med Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank. En säker och krypterad betalning via Payson AB över din internetbank. Payson AB kommer att debitera ditt konto och överföra beloppet direkt till Frublom.se. Detta ser likadant ut som när du ska skicka dina räkningar från din internetbank. Det kommer stå Payson AB som betalningsmottagare på ditt kontoutdrag. Vi på Frublom.se kan inte se ditt kontonummer eller saldo utan vi ser bara din mailadress och din betalning. Inga extra avgifter tillkommer för banköverföring via Payson AB. 


Mot faktura. 

Om Paysonfaktura

Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 29 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e‐
post till den e‐postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 50kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Fakturan och krediten administreras av Payson.

Information om pantsättning
Vid Betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA EKONOMI AB.


OBS, för alla betalningsmöjligheter via Payson kommer Payson AB att skapa ett Paysonkonto åt dig på den mailadress du använder, det är helt gratis men du behöver inte aktivera kontot om du inte vill. Betalningarna fungerar ändå. Läs mer på www.payson.se 
Observera att du inte kan ändra betalningssätt i efterhand när du godkänt din order. 

Bor du i närheten av Vallåkra/Helsingborg har du även möjlighet att hämta din order. Observera att din order måste vara betald innan avhämtning. 


Information om ångerrätt
Enlig Distans och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

 

Leveranser
Alla leveranser skickas med A-post via posten. Vi packar alla beställningar i turordning eftersom dem är betalda och bokförda på vårt konto. Tänk på att om du dröjer med din betalning kan det hända att varan tagit slut när vi ska packa din order. Vi driver detta företag som en bisyssla till annat arbete och packar beställningarna på kvällstid. Det kan hända att det dröjer en extra dag innan du får din beställning. Vi packar och postar helgfri måndag till torsdag. Vid kampanjer kan det dröja någon extra dag för oss att skicka din order pga den stora orderingången.

 

Förändring och avbeställning 
Du har rätt att ändra i och avbeställa din order fram tills att den är skickad från frublom.se viktigt är då att du meddalar oss via telefon så fort som möjligt på nummer 0708-666106Ångrar du dig har du ångerrätt i 14 dagar efter mottagandet och har rätt att returnera varorna. (Detta gäller inte för stansade namnsmycken). Kravet för att få returnera en beställning är att allt är oanvänt och skickas tillbaka i originalförpackning. Vid avbeställning av redan skickade varor står du själv för returportot och emballage. Eventuell reklamation skall göras direkt från det att du fått din order och upptäckt felet. Vid returer och reklamation måste du alltid kontakta oss innan för att få information om hur returen skall hanteras. Kontakta oss omgående om du har några frågor om din order på info@frublom.se

 

Färdiga smycken
Alla färdiga smycken som det står handgjorda på, är handgjorda av mig personligen men vi säljer också färdiga smycken som impoterats. Vid leverans av alla färdiga handhjorda smycken kommer att få vårt signum på sig i form av en berlock, detta kanske inte alltid visas på bilden. Tidvis kan vi ha mycket att göra och viss väntetid kan uppstå på smyckesbeställningar då dem görs först när det kommer in en beställning och vi bokfört din betalning. Ditt färdiga smycke levereras alltid i en snygg organzapåse. Har du beställt både smyckesmaterial och färdiga smycken kan det hända att dessa skickas i separata försändelser pga väntetid på det färdiga smycket. Du belastas inte för något extra porto för delad försändelse och får meddelande om när du kommer få resterande varor i första försändelsen.

 

Vi reserverar oss för att lagersaldot i webbshoppen inte stämmer till 100 procent då shoppen kombineras med försäljning i butik. Du meddelas alltid om en vara är slut innan din order skickas så du eventuellt kan byta ut din vara mot något annat likvärdigt. Detta gäller oftast färdiga smycken då en viss del eller pärla kan vara slut för tillfället. Alla priser på www.frublom.se är inkl moms (fn 25%) och vi är registrerade för F-skatt. Skulle du bli missnöjd med något så maila mig på info@frublom.se så kommer vi säkert överens om en lösning.

 

Det finstilta
Alla metalldelar på sidan är gjorda av silverplätterad metall alternativt silverfärgad metall om inte annat anges på artikeln, alla oäkta metaller blir förr eller senare missfärgade. Detta går att förebygga till viss del genom att man torkar av sina metallsmycken med en putsduk eller mirakeltrasa regelbundet. Missfärgningen uppstår av flera olika saker, vi har dels luften som innehåller olika föroreningar som påverkar metallerna negativt men även fukt, hudskrämer, hårspray, svett, och det man utsöndrar genom huden och andra faktorer spelar också in.

 

Förvara inte dina smycken på fuktiga ställen som tex badrum. Förvara dem i en smyckepåse, i ett smyckeskrin eller liknande. Spara silicagel torkpåsar som du får när du köper skor eller väskor och lägg dessa där du förvarar dina smycken, det håller fukten borta. Bäst håller du dina metallsmycken fina om du förvarar dem i tättförslutna påsar sk zip påsar. (Detta gäller inte smycken med sötvattenspärlor som naturligt har fukt i sig och ska kunna ”andas” fritt). Alla metaller på sidan är nickelfria/nickelsäkra men jag testar inte varje del i en hel leverans utan tar stickprov på varje artikel. Vet du om att du är allvarligt allergisk mot nickel eller bly rekommenderar vi inte att du bär oäkta metaller överhuvudtaget. Alla metaller innehåller en liten procentdel nickel men understiger gränsen för vad nickelfritt/nickelsäkert får innehålla enligt regler.

 

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och uppenbara skrivfel. Fotograferingen och beskrivningen av alla pärlor och smyckesdelar har vi försökt göra så naturtroget som det är möjligt. Tänk på att vissa färger kan vara missvisande beroende på att vi har olika skärminställningar på våra datorer, de inställningarna kan variera kraftigt. Se alltid beskrivningen och bilden som en fingervisning av hur varan ser ut.

 

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, fördyrande omständigheter, och liknande händelser utanför vår kontroll vilken vi inte kan förutse eller påverka, ligger till grund för att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra vårt avtal.

 

2013-10-19